امکانات و ویژگی های اندروید O

مرکز آموزش رایگان ودانلود انواع رام های گوشی های اندرویدی

امکانات و ویژگی های اندروید O

۴۲۴ بازديد

گوگل تلاش می کند تا هر ساله سیستم عامل خود را با بهینه سازی ها و قابلیت های جدید، بیش از پیش برای کاربران خود جذاب کند. از مدت ها پیش بازار شایعات در مورد نسخه ی جدید سیستم عامل اندروید، اندروید O، داغ شده بود و مطالب زیادی در مورد آن عنوان شده بود.

حالا و با انتشار اولین نسخه ی سیستم عامل اندروید O برای توسعه دهندگان، می توانیم با اطمینان در مورد قابلیت های جدید موجود در این سیستم عامل صحبت کنید.

محدودیت های جدید برای اپلیکیشن های پس زمینه:

اولین بار با عرضه ی اندروید 7.0 بود که کاربر می توانستند محدودیت هایی را برای فعالیت برای فعالیت برخی اپلیکیشن های موجود در پس زمینه، اعمال کنند. حالا و با عرضه ی اندروید O، کاربران می توانند بیش از هر زمانی مدیریت کاملی بر روی این محدودیت ها داشته باشند. محدودیت هایی که می توانند هم بر عملکرد دستگاه و هم بر بازدهی باتری تاثیرات مثبتی داشته باشند.

این محدودیت های جدید بروی سرویس های implicit broadcasts (ارسال سیگنال به اپلیکیشن های دیگر)، background services (سرویس هایی که به اپلیکیشن اجازه ی اجرا پس از خروج از آن را می دهد) و location updates (بروزرسانی موقعیت) به صورت اتوماتیک اعمال خواهند شد. این به این معنی خواهد بود که توسعه دهندگان می توانند بدون نگرانی از مصرف ناخواسته ی باتری به وسیله ی اپلیکیشن خود، مشغول توسعه ی اپ های خود شوند.

قابلیت های جدید بروی نوتیفیکیشن ها:

اندروید N این امکان را به توسعه دهندگان می داد تا بتوانند برای اپلیکیشن های خود، نوتیفیکیشن هایی با اطلاعات بیشتر از پیش ارسال کنند.

حالا و در اندروید O، گوگل قابلیت های جدیدی را برای این بخش معرفی کرده است. از این پس، اعلان های دریافت شده، به صورت دسته بندی به شما نمایش داده خواهند شد. بنابراین، کاربران می توانند به سادگی نوتیفیکیشن های موردنیاز خود را از میان تعداد زیادی اعلان، پیدا کرده و آن ها را مورد بررسی قرار دهند.

Notification channels
Notification channels

قابلیت های Autofill:

با قابلیت Autofill API موجود در اندروید O، کاربر در صورتی که در تمامی بخش های سیستم عامل نیاز به پر کردن فرمی با اطلاعات مشخص داشته باشد، می تواند تعیین کند که این اطلاعات از چه منبعی دریافت شده و به صورت اتوماتیک در آن فرم قرار داده شود. احتمالاً پیش از این تجربه ی چنین چیزی را در مرورگرها داشته اید؛ زمانی که می خواهید در یک وبسایت وارد شوید، در صورتی که پیش از آن مشخصات خود را در مرورگر ذخیره کرده باشید، مرورگر به صورت خودکار فیلدهای مربوط به ورود شما را پر می کند. حالا و در اندروید O، این کار نه تنها در مرورگر، بلکه در تمامی سیستم عامل امکان پذیر خواهد بود.

قابلیت تصویر در تصویر:

Picture in picture for handsets
Picture in picture for handsets

گوگل حالا در حال انتقال قابلیت تصویر در تصویر به گوشی های اندروید است. پیش از این و در تلوزیون های هوشمند اندرویدی، شاهد این قابلیت بوده ایم و حالا این قابلیت راه خود را به گوشی های هوشمند پیدا کرده است. با استفاده از این قابلیت، زمانی که در حال استفاده از یک اپلیکیشن هستید، می توانید هم زمان با آن، محتوایی دیگر را در پنجره ای کوچک مشاهده کنید. برای نمونه، در حال حاضر اپلیکیشن تلگرام این امکان را به شما می دهد که زمانی که در حال چت کردن با دوستان خود هستید، بتوانید در بخشی از صفحه یک ویدئو را نیز پخش کنید. در اندروید O این کار نه تنها در یک اپلیکیشن، بلکه در تمامی سیستم عامل امکان پذیر خواهد بود.

قابلیت های جدید برای فونت های اپلیکیشن ها:

اندروید O همچنین به قابلیتی مجهز شده است تا توسعه دهندگان بتوانند با استفاده از فایل XML اپلیکیشن خود، برای آن از فونت ها و رنگ های شخصی سازی شده استفاده کنند. این به این معنی خواهد بود که توسعه دهندگان از این پس می توانند بدون استفاده از فرایند پیچیده ای برای اپلیکیشن های خود از فونت های جذابتری استفاده کنند.

آیکون های تغییرپذیر:

اگر پیش از این از لانچر Google Pixel Launcher استفاده کرده باشید، حتماً با این قابلیت آشنا خواهید بود.

با استفاده از این قابلیت، توسعه دهندگان اپلیکیشن های اندرویدی می توانند برای اپلیکیشن های خود آیکون های متفاوتی برای شرایط مختلف در نظر بگیرند. همچنین، آن ها می توانند از فرم ها و استایل های جدید برای هر چه جذابتر شدن آیکون های اپلیکیشن های خود استفاده کنند.

Adaptive icons
Adaptive icons

قابلیت استفاده از وسعت رنگ گسترده در اپلیکیشن ها:

در اندروید O، توسعه دهندگان می توانند از تمامی قابلیت های نمایشگرهایی با قابلیت نمایش رنگ گسترده استفاده کنند.

در اپلیکیشن هایی مانند اپ های ویرایش عکس، توسعه دهندگان می توانند با استفاده از یک سیستم، به اندروید اعلام کنند که اپلیکیشن آن ها قصد استفاده از قابلیت استفاده از وسعت رنگ گسترده را دارد. برخی از حالت های موجود عبارتند از:  AdobeRGB, Pro Photo RGB و DCI-P3.

ارتباطات:

اندروید O همچنین شامل تغییراتی در بخش ارتباطات دستگاه است. این تغییرات شامل:

  • کیفیت بالای انتقال صدا با استفاده از بلوتوث با بهره گیری از کدک LDAC کمپانی سونی. با استفاده از این فناوری، از این پس موزیک موردعلاقه ی شما با کیفیت هر چه بیشتر به اسپیکر یا هدفون موردنظر شما منتقل خواهد شد.
  • NAN (Neighborhood Aware Networking) connectivity: با استفاده از این قابلیت، دستگاه هایی که از آن پشتیبانی کنند، می توانند با یکدیگر و با ارتباطات Wi-Fi و بدون نیاز به اینترنت، ارتباطات برقرار کنند. تنها باید به این نکته توجه داشت که دو دستگاه باید در فاصله ای نزدیک به هم قرار داشته باشند.
  • فریم ورک های ارتباطی: این قابلیت را در اختیار دولوپرهای اندروید قرار می دهد تا بتوانند از امکانات شبکه ی سیمکارت نهایت استفاده را ببرند.

دکمه های مسیریابی جدید:

Keyboard navigation
Keyboard navigation

کاربرانی که از سیستم عامل اندروید بروی کروم بوک های خود استفاده می کنند، باید منتظر تغییراتی در کیبرد مسیریابی دستگاه های خود باشند. در اندروید O تمرکز بروی این نکته شده است که کاربر بتواند از دکمه های مجازی دستگاه خود بهترین استفاده را ببرد.

API صوتی برای تجربه ی حرفه ای موسیقی:

API جدید که با نام AAudio API معرفی شده است، این امکان را به اپلیکیشن ها می دهد تا بتوانند از توان بالا و تاخیر کم در بخش صوتی استفاد کنند. اطلاعات صوتی با استفاده از سیستم معمول استریم قابلیت خواندن و نوشتن را دارا هستند و AAudio API مسیریابی و تاخیر اطلاعات را کنترل می کند.

ایجاد بهبودهایی در بخش WebView:

اندروید O امکان پردازش چندگانه برای اپلیکیشن های استفاده کننده از وب را به همراه API های اختصاصی خود فراهم می کند که به وسیله ی آن توسعه دهندگان می توانند ارورهای اپلیکیشن خود را برطرف کنند.

این قابلیت پایداری، امنیت و بهبود عملکرد را برای اپلیکیشن های استفاده کننده از وب فراهم می کند و در صورتی که توسعه دهندگان قابلیت Google Safe Browsing را فعال کرده باشند، این قابلیت عملکرد خود را نشان خواهد داد.

API های نسخه ی 8 جاوا و بهبود سرعت اجرای سیستم عامل:

اندروید O از API های جدید زبان جاوا پشتیبانی می کند که یکی از آن ها java.time API می باشد که در نسخه ی 8 جاوا معرفی شد. این API قابلیت اجرای سریع تر و پایداری بیشتر را به نسخه ی جدید سیستم عامل اندروید می افزاید.

باید به این نکته هم توجه داشت که نسخه های فعلی منتشر شده از اندروید O، نسخه هایی برای توسعه دهندگان هستند و در آن ها کمتر به کاربران توجه شده است. این به این معنی است که در طول مدت بروزرسانی های نسخه های توسعه دهندگان تا عرضه ی نسخه ی نهایی، ممکن است قابلیت های جدیدی معرفی شوند و بهبودهای دیگری صورت گیرد.

منبع: androidcentral


همچنین لیست گوشی های دریافت کننده این ابدیت را در لیست زیر میتوانید مشاهده کنید

رام رسمی اندروید 8 (اوریو) و جدیدترین لیست گوشیهای قابل آپدیت

دانلود صدای زنگ ، آلارم و نوتیفیکیشن های اندروید 8 اوریو

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.