آموزش گرفتن بک آپ کامل از همه گوشی ها و تبلت های اندروید بدون روت کردن

مرکز آموزش رایگان ودانلود انواع رام های گوشی های اندرویدی

آموزش گرفتن بک آپ کامل از همه گوشی ها و تبلت های اندروید بدون روت کردن

۹۷۷ بازديد
http://tarfandha.net/wp-content/uploads/2015/07/backup-android.png

بک آپ گرفتن از گوشی یا تبلت اندروید یکی از مهم ترین مسائلی به حساب می آید که کاربران زیادی به دنبال آن هستند. آیا تا به حال به دنبال بک آپ گیری از گوشی یا تبلت اندرویدی خود بوده اید؟ آیا برایتان پیش آمده که وقتی اطلاعاتتان از بین رفت، تازه موضوع بک آپ گرفتن را به یاد آورده باشید؟ ممکن است بخواهید گوشی خود را به هر علتی ریست کنید و یا حتی بخواهید گوشی یا تبلت اندرویدی قدیمی خود را با یک نوع جدید آن عوض نمایید. مطمئنا در این زمان، بک آپ داشتن از اطلاعات مسئله بسیار مهمی است. بر خلاف آنچه که ممکن است تصور کنید، فرایند این کار بسیاره ساده می باشد.

بک آپ گرفتن از گوشی ها و تبلت های هوشمندی که از سیستم عامل اندروید بهره می برند، امری بسیار مهم در بین کاربران تلقی می گردد. امروزه دیگر کاربرد این دستگاه ها تنها برای مکالمه و فرستادن متن های ساده نیست، بلکه توسط این گجت های قدرتمند می توان بسیاری از فعالیت های دیگر از جمله محاسبات را انجام داد. حالا گوشی و تبلت های امروزی در خود مخاطبین، پیام ها، فیلم ها و عکس ها و برنامه ها و بازی های دانلود شده از بازارهای آنلاین اپلیکیشن را جای داده اند. از طرفی زمانی که ما یک گوشی یا تبلت جدید خریداری می کنیم، زمان زیادی را برای تنظیم کردن آن، طوری که مطابق میل ما باشد، می گذاریم و شاید تمایل داشته باشیم که این تنظیمات را در صورتی که گوشی ریست گردید و یا به هر علتی تنظیماتش تغییر کرد و یا به حالت پیش فرض رفت، آن ها را برگردانیم. در این بین کسانی که گوشی یا تبلت خود را روت و فلش کرده اند، می توانند به راحتی از همه اطلاعات دستگاه خود توسط ریکاوری CWM یا TWRP بک آپ تهیه نمایند؛ در نتیجه اطلاعاتشان همچون برنامه ها، تنظیمات، تقویم و همه چیزهای دیگر را می توانند حفظ نمایند. در بازار گوگل پلی نرم افزارهای زیادی وجود دارد که امکان تهیه فایل پشتیبان از همه اطلاعات را به کاربر می دهد، اما این امکان تنها برای دستگاه های روت شده قابل استفاده است. ولی با این حال جامعه بزرگی از دارندگان گوشی ها و تبلت های اندرویدی تمایل دارند که بدون روت کردن بتوانند از همه فایل های دستگاهشان مثل دیتا و سیو برنامه ها و بازی ها، پیام ها، گزارشات تماس ها، تنظیمات، اطلاعات مربوط به تقویم، فرهنگ لغت کاربر، بوکمارک ها و APNها، بک آپ تهیه کنند.

بک آپ گرفتن از اطلاعات دستگاه های هوشمند امروزی، زمانی ارزش خود را نشان می دهد که شما اطلاعاتی را از دست می دهید که بسیار به آن نیاز داشتید مانند لیست تماس دستگاهتان که ممکن است در آن شماره مهمی وجود داشته و یا عکس یا ویدیو خاصی و یا حتی سیو و دیتای بازی ها و نرم افزارهایتان. خیلی ها زحمت بسیاری می کشند تا برای مثال در یک بازی خاص به مراحل بالاتر روند و نیرو یا پول و امتیاز بسیاری جمع آوری کنند؛ اما با یک اشتباه یا از روی اجبار به دلیل برخی مشکلاتی که ممکن است برای گوشی یا تبلت به وجود آید، همه آن اطلاعات از جمله سیو ها پاک می گردد. پس در اینجا داشتن بک آپ از آن اطلاعات، امر مهمی به شمار می رود که می توان با داشتن آن با خیالی آسوده به انجام هر کاری پرداخت. بعضی اوقات نیز بک آپ می گیرید ولی اتفاق ناخوشایندی که پیش می آید این است که شما حداقل از یک قسمت خاص یادتان رفته بک آپ تهیه نمایید.

بسیاری از کاربران اطلاعاتشان را به صورت ناخواسته از دست می دهند و شرایط می تواند برای هر شخصی متفاوت باشد. اگر شما از آن دسته کسانی هستید که فکر می کنید نیازی به بک آپ گرفتن از اطلاعات گوشی و تبلت اندروید خود ندارید، شاید تا به الان با دستگاه خود کارهایی را که می توانند موجب از دست رفتن اطلاعات گردند، انجام نداده اید؛ اما خوب است بدانید که همیشه قرار نیست برای از بین رفتن اطلاعات کار عجیبی صورت بگیرد. برای مثال فرض کنید که نرم افزاری را از یک بازار اندرویدی دانلود و سپس آن را بر روی گوشی یا تبلت خود نصب می کنید؛ زمانی که این برنامه را باز می کنید به طور ناگهانی متوجه می شوید که گوشی شما به اصطلاح فریز شده است. حال شما اگر به طور ناخواسته به بوت لوپ برخورید چه کاری انجام خواهید داد؟ شما احتمالا گوشی خود را از طریق بوت، wipe (پاک) می کنید و با همین کار تمام بازی ها، برنامه ها، لیست مخاطبان و شماره تلفن هایشان و پیام ها و همه و همه چیز حذف خواهد شد. حال در این حالت بهتر نبود که با داشتن یک بک آپ همه اطلاعات گوشی یا تبلت اندرویدی خود را بازگردانی می کردید؟

ما در این آموزش می خواهیم به شما نشان دهیم که چگونه بدون روت کردن بتوانید از اطلاعات مهم گوشی یا تبلت اندرویدی خود مانند اطلاعات و دیتاهای مربوط به اپلیکیشن ها (برنامه ها و بازی ها)، متن ها، آرشیو تماس ها و حتی اطلاعات موجود در قسمت پیش بینی کلمات صفحه کلید و هر چیز دیگری که می تواند از بین برود بکاپ بگیرید.

 

چگونه از همه اطلاعات (سیو و دیتای بازی ها و نرم افزارها و …)گوشی و تبلت اندروید بدون روت کردن بک آپ بگیریم؟

توجه مهم:

در روش اول که شامل 8 مرحله است نرم افزاری معرفی و نحوه کار با آن آموزش داده می شود که با کمک آن شما توانایی گرفتن بک آپ از سیو و ذخیره بازها و دیتای نرم افزارها و برنامه ها را خواهید داشت. اما بعد از آن نرم افزارهایی را پیشنهاد خواهیم داد که شما را قادر می سازند از همه اطلاعات به جز سیو و دیتا بازی ها و برنامه ها، بک آپ تهیه نمایید. هر کدام از این نرم افزارها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. در حقیقت روش اول و روش های بعدی مکمل هم هستند و شما بسته به نیازتان از یک کدام و یا از همه آن ها می توانید بهره مند گردید.

 

گام اول گرفتن بک آپ از گوشی و تبلت اندروید بدون روت کردن

گام اول گرفتن بک آپ از گوشی و تبلت اندروید بدون روت کردن

1. برای این آموزش هیچ نیازی به روت کردن گوشی یا تبلت برای گرفتن بک آپ نخواهید داشت و بسیار ساده و راحت می توانید به انجام این کار بپردازید. در ابتدا شما برای آنکه بتوانید از دیتای برنامه ها، پیش بینی کلمات کیبورد ، بک آپ بگیرید نیاز دارید که نرم افزار Helium (که قبلا با نام Carbon – کربن شناخته می شد) را دانلود نمایید. این نرم افزار برای آنکه بتواند به طور صحیح کار کند از شما درخواست خواهد کرد که گوشی یا تبلت اندرویدی خود را به وسیله کابل microUSB به کامپیوتر شخصی خود (PC) متصل نمایید.

 

گام دوم گرفتن بک آپ از گوشی و تبلت اندرویدی بدون روت کردن

گام دوم گرفتن فایل پشتیبان از گوشی و تبلت اندرویدی بدون روت کردن

2. بعد از اینکه گوشی یا تبلت اندروید خود را به کامپیوتر وصل کردید، همانطور که در تصویر بالا نیز مشاهده می نمایید، برنامه Helium از شما می خواهد تا USB Debugging را فعال کنید. اگر USB Debugging در گوشی یا تبلت شما فعال نیست از طریق آموزش زیر می توانید روش فعال کردن اشکال زدایی USB را با توجه به نسخه اندرویدی که استفاده می کنید، مشاهده نمایید و آن را اعمال کنید.

چگونه USB Debugging را در گوشی یا تبلت فعال کنیم؟

 

گام سوم گرفتن Backup از گوشی و تبلت اندروید بدون روت کردن

گام سوم گرفتن Backup از گوشی و تبلت اندرویدی

3. بعد از فعال کردن USB Debugging از شما درخواست خواهد شد تا RSA key fingerprint کامپیوتر را همانطور که در تصویر بالا می بینید فعال نمایید.

 

گام چهارم آموزش گرفتن بک آپ از گوشی و تبلت اندروید بدون روت کردن با نرم افزار هلیوم

گام چهارم آموزش گرفتن بک آپ از گوشی ها و تبلت های اندروید بدون روت کردن با نرم افزار هلیوم

4. سپس، Helium از شما در مورد اجرای برنامه در کامپیوتر درخواست می کند. به همین منظور شما باید نرم افزار Helium را برای کامپیوتر دانلود نمایید. برای دانلود این نرم افزار بسته به نوع سیستمی که از آن بهره می برید از یکی لینک های زیر استفاده نمایید.

دانلود نرم افزار هلیوم (Helium) برای کامپیوتر ویندوز

دانلود افزونه هلیوم (Helium) برای گوگل کروم

دانلود برنامه هلیوم (Helium) برای سیستم عامل مک

دانلود نرم افزار هلیوم (Helium) برای سیستم عامل لینوکس

بعد از دانلود نرم افزار هلیوم ، آن را می توانید به سادگی نصب نمایید. سپس آن را در کامپیوتر اجرا کنید. حال اگر درایور گوشی یا تبلت اندروید شما بر روی کامپیوتر نصب باشد، باید توسط Helium تشخیص داده شود. اگر درایورها نصب نیست، برای نصب درایورهای گوشی و تبلت های سامسونگ در کامپیوتر می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود درایور گوشی و تبلت سامسونگ برای کامپیوتر

در صورتی که از گوشی یا تبلت های اندرویدی شرکت های دیگر همچون ال جی ، سونی ، اچ تی سی و هواوی و … استفاده می نمایید می توانید از طریق اینترنت درایورهای مربوطه را دانلود نمایید.

حالا می توانیم به شروع عملیات بکاپ گیری از اطلاعات گوشی یا تبلت اندرویدی بپردازیم.

 

گام پنجم - چگونه از گوشی و تبلت اندروید بدون روت کردن بک آپ بگیریم

گام پنجم – چگونه از سیو و دیتا بازی ها و نرم افزارهای گوشی و تبلت اندروید بدون روت کردن بک آپ بگیریم؟

5. به راحتی با کلیک بر روی مربع کوچک آبی رنگ که در قسمت سمت راست و پایین قرار دارد می توانید هر تعداد اپلیکیشنی که برای بک آپ گرفتن، مدنظر دارید را انتخاب نمایید. بخش مربوط به ذخیره کردن پیام ها و دیتابیس ، پیشگویی یا پیش بینی متن در قسمت بالایی قرار دارند. بر روی backup کلیک کرده و حافظه داخلی را برای ذخیره سازی بک آپ انتخاب کنید (برای ذخیره کردن فایل پشتیبان در فضای ابری نیاز به نسخه فول و خریداری شده آن دارید).

 

گام ششم روش بک آپ گرفتن از گوشی و تبلت اندروید بدون روت کردن

گام ششم روش بک آپ گرفتن کامل از گوشی و تبلت اندروید

6. اگر شما از فایل بک آپ گرفته شده از اطلاعات گوشی یا تبلت اندرویدی خود یک کپی نیز در کامپیوتر خود داشته باشید کار بهتری است و به منظور انجام آن می توانید به سادگی با فعال کردن PC Download در نرم افزار Helium به مقصود خود برسید. برای همین منظور کافی است که دکمه سه نقطه ای که در بالای این برنامه در سمت راست قرار دارد را لمس کنید و سپس این گزینه را فعال نمایید. با این کار، برنامه، یک آدرس آی پی مشخص اختصاص خواهد داد که بعداً می توانید از طریق مرورگر کامپیوتر، به آن دسترسی پیدا کنید که در همان شبکه، داده می شود. روش دیگری که برای این کار وجود دارد استفاده از یک نرم افزار فایل اکسپلورر می باشد که بتوانید به کمک آن فایل پشتیبان را به یک فضای ابری دلخواه ارسال نمایید.

 

گام هفتم طریقه گرفتن بک آپ از گوشی و تبلت اندروید بدون روت کردن با برنامه Helium

گام هفتم طریقه گرفتن بک آپ از گوشی و تبلت های اندروید بدون روت کردن با برنامه Helium

7. حالا زمان این فرا رسیده که از همه پیام های متنی خود بک آپ تهیه کنید. به لطف یک نرم افزار ساده این کار بسیار راحت انجام می گیرد. نام این نرم افزار بسیار ساده SMS Backup & Restore است که می توانید از لینک زیر آن را دانلود نمایید:

دانلود نرم افزار SMS Backup & Restore

برای کار با این نرم افزار و بک آپ گرفتن از پیام های متنی فقط به لمس کردن چند دکمه نیاز خواهید داشت. به همین منظور طبق تصویری که در بالا قرار گرفته مراحل را طی نمایید. این را مورد توجه قرار دهید که وقتی از اطلاعات خود بک آپ گرفتید نام فایل نهایی را تغییر دهید و از طرفی آن را حتما در کامپیوتر خود نیز نگهداری کنید چرا که ممکن است وقتی اطلاعات گوشی یا تبلت خود را پاک می نمایید بک آپ نیز از بین برود. بازگردانی فایل بک آپ نیز به سادگی هر چه تمام تر انجام می شود و اگر نرم افزار پاک شده باشد، کافی است که بعد از نصب دوباره نرم افزار، محل فایل بک آپ که قبلاً گرفته اید و از فرمت xml. بهره می برد را مشخص نمایید.

 

گام هشتم نحوه گرفتن بک آپ از گوشی و تبلت اندروید بدون روت کردن

گام هشتم نحوه گرفتن بک آپ از گوشی و تبلت اندروید بدون روت کردن

8. برای بک آپ گرفتن از آرشیو تماس ها نیز اپلیکیشن دیگری وجود دارد که عملکرد آن مشابه با نرم افزار مربوط به بک آپ گیری از پیام ها است که در مورد آن در مرحله قبل یعنی مرحله 7 توضیح دادیم. اما نام این نرم افزار اندرویدی Call Logs Backup & Restore می باشد که می توانید از لینک زیر آن را دانلود نمایید:

دانلود نرم افزار Call Logs Backup & Restore

طریقه بک آپ گرفتن از گزارشات (Logs) مربوط به تماس ها همچون مرحله قبل است و از لحاظ ظاهری و عملکرد تفاوتی با آن ندارد. به هر حال برای بک آپ گرفتن می توانید از تصویر بالا به عنوام راهنما بهره ببرید. باز هم به این موضوع اشاره می کنیم که حتما سعی کنید نام فایل پشتیبان را تغییر دهید و سپس آن را در یک فضای دیگری غیر از گوشی یا تبلت، همچون کامپیوتر و یا در صورت امکان بر روی فضای ابری کپی نمایید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.